به گزارش شهرآرانیوز نشست تخصصی بررسی ابعاد رایگانشدن حملونقل عمومی با حضور دو عضو شورای شهر و کارشناسان این حوزه در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. نایب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم با بیان اینکه پس از رایگانشدن بهای خدمات اتوبوسرانی، پیگیر رایگانشدن بهای خدمات قطارشهری هم خواهیم بود، گفت: یکی از بهانههای شهرداری برای رایگاننشدن خدمات اتوبوسرانی، ازدحام جمعیت است. آیا ازدحام جمعیت در روزهای تاسوعا و عاشورا مانع از خدماترسانی شد؟
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهد، موسیالرضا حاجیبگلو افزود: سال ۹۲، سهم شهروندان از بهای تمامشده خدمات اتوبوسرانی، ۷۴ درصد بوده، ولی این عدد امروز به ۵ تا ۷ درصد رسیده است. شرایط حاکم بر کشور به نحوی است که طی چندسال آینده این عدد تقریبا به «صفر» نزدیک خواهد شد. وی با اشاره به ردشدن مصوبه رایگانشدن بهای خدمات اتوبوسرانی از سوی فرمانداری، افزود: فرمانداری در جایگاه حقوقی نیست که به جزئیات طرحهای مصوب ورود کند و صرفا باید مغایرت یا تطبیق مصوبه با قانون را بررسی کند.
حاجیبگلو گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، برآورد کرده که برای کاهش آلودگی هوای ۹ کلانشهر کشور، ۴۱ هزارمیلیاردتومان اعتبار لازم است. سهم مشهد از این عدد، چه اندازه است؟ رایگانشدن خدمات اتوبوسرانی، تحققپذیر است، فقط باید انگیزه لازم را داشته و به دنبال تغییر باشیم، همانگونه که بهای خدمات تعدادی از خطوط اتوبوسرانی را به ۱۲۰ تومان رساندیم و مشکلی پیش نیامد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد نیز در این نشست گفت: سهم ۷۰ درصدی مردم از پرداخت بهای تمامشده خدمات اتوبوسرانی امروز به حدود ۵ درصد رسیده است. به گفته سیدابراهیم علیزاده رایگانشدن خدمات اتوبوسرانی فینفسه اقدام پسندیدهای است. از هر تصمیمی که به کاهش دریافت پول از مردم و از سوی دیگر ارائه خدمات بهتر به آنها منجر شود، استقبال میکنیم. وی تصریح کرد: باورمند به رایگانشدن اتوبوسرانی هستیم، ولی استانداردهای لازم در اینباره همچون سرفاصله زمانی مناسب و سطح کیفی خدمات باید به میزان مطلوبی برسد.